Twórczynią koncepcja integracji sensorycznej jest Dr A. Jean Ayres – psycholog kliniczny i terapeutka zajęciowa, która wykorzystała wiedzę z zakresu neuroanatomii i neurofizjologii.
Integracja sensoryczna to proces odbierania bodźców, a następnie porządkowania ich oraz integrowania z wcześniejszymi doświadczeniami. Zakłócenia tego procesu skutkują problemami z koordynacją ruchową, koncentracją i zachowaniem, a w konsekwencji również problemami szkolnymi i trudnościami w życiu społecznym.
Na czym polega terapia?
Terapia SI opiera się na pracy nad wszystkimi zmysłami: dotyk, równowaga (układ przedsionkowy), propriocepcja (czucie głębokie), wzrok, węch, smak i polega na dostarczaniu dziecku różnorodnych bodźców.
Terapia metodą integracji sensorycznej ma postać nauki poprzez zabawę, w czasie której mózg i układ nerwowy uczą się integrować wrażenia zmysłowe. Pomaga temu wyposażenie sali terapeutycznej, zaopatrzonej w liczne specjalistyczne przyrządy (np. podwiesie z platformą i huśtawkami sensorycznymi). Wykonując ćwiczenia dziecko nie przyswaja konkretnych umiejętności, lecz poprawia przebieg procesów nerwowych leżących u ich podstaw, angażując w to całe ciało i wszystkie zmysły.
W swojej pracy terapeutycznej wykorzystuję również inne podejścia wspomagające integrację sensoryczną i pozwalające uzyskać lepsze rezultaty, min.:
- Terapię neurotaktylną wg Masgutowej
- Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne
- Gimnastykę korekcyjną
- Szkolny Program Interwencyjny Sally Goddard Blythe oparty o integrację odruchów oraz ocenę neuromotorycznej gotowości do nauki testem przesiewowym INPP
- Trening Słuchowy metodą Neuroflow ATS®
- Plastykę sensoryczną
- Metody relaksacyjne
Dla kogo?
Terapię integracji sensorycznej można stosować u osób w każdym wieku, u których zdiagnozowano zaburzenia przetwarzania sensorycznego. Najczęściej stosowana jest u dzieci doświadczających trudności w codziennym funkcjonowaniu:
- z trudnościami w uczeniu się,
- z problemami z koncentracją uwagi,
- słabo czytających i piszących,
- ze wzmożoną aktywnością ruchową,
- z opóźnionym rozwojem mowy,
- z trudnościami w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych,
- z kłopotami w nabywaniu umiejętności samoobsługowych,
- zbyt dużą lub zbyt małą wrażliwością na określone smaki, zapachy, dźwięki, bodźce dotykowe, wzrokowe i ruch,
- z niską samooceną,
- z trudnościami w kontaktach z rówieśnikami,
- z problemami z koordynacją ruchową.
Szacuje się, że współcześnie co piąte dziecko ma problemy z prawidłowym przetwarzaniem bodźców sensorycznych.
Z zaburzeń związanych z integracją sensoryczną dziecko nie wyrasta: aktualne trudności rosną wraz dzieckiem.
Cena
- 120 zł / 50 minut terapii
- 120 zł / konsultacja
- 400 zł / diagnoza – 3 spotkania
Zapisy
Przez email kontakt@stado.edu.pl lub messenger.